پایگاه علمی-تحلیلی مؤمنات
پایگاه علمی-تحلیلی مؤمنات

مادر مردها

  • ۳۶۶
بسم الله الرّحمن الرّحیم

بانو ام‌البنین یکی از بانوان تراز جهان تشیع است که می‌تواند الگوی مناسبی برای تمام زنان باشد. فضل و شرافت ایشان در همسری امیرالمؤمنین علیه‌السلام و یا مادری ابوالفضل‌العباس خلاصه نمی‌شود. بلکه گوهر وجودی ایشان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بود که جایگاه همسری ولی‌الله و مادری علمدار کربلا بر آن فضایل افزود.  

طهارت نسب و شجاعت موروثی خاندان بنی‌کلاب  که حضرت ام‌البنین در آن رشد یافته بود ملاک ازدواج علی علیه‌السلام با ایشان بود.


در روایات تاریخی آمده است:

علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) پس از مدتی که از شهادت بانوی دوعالم صدیقه کبری(س) گذشت، قصد ازدواج کرد و به برادر خویش، عقیل‌بن‌ابی‌طالب که در علم «اَنساب» معروف بود و ذهن و سینه‌اش گنجینه‌ای از اسرار خاندان گوناگون عرب بود،  فرمود: «زنی را برای من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایم پسری شجاع و سوارکار به دنیا آورد». و عقیل در پاسخ برادر گفت: «با ام‌البنین کلابیه ازدواج کن زیرا در عرب شجاع‌تر از پدران و خاندان وی نیست». فاطمه کلابیه معروف به ام‌البنین در خاندان با اصالت و شجاع پرورش یافت، «حزام بن خالد بن ربیعة بن وحید بن کعب بن عامر بن کلاب» پدر ام‌البنین است مردی شجاع و دلیر و راست‌گو که از صفات ویژه او اکرام به میهمان و منطق قوی اوست. تاریخ ویژگی‌های این مرد بزرگ را به مناسبت‌های گوناگون چون جریان خواستگاری ام‌البنین و ازدواج حضرت امام علی (ع) ذکر می‌کند.

مادر بزرگوار ام‌البنین، «ثمامه (یا لیلی) دختر سهیل بن عامر بن جعفر بن کلاب» است که در تربیت فرزندان کوشا بوده و تاریخ از وی چهره درخشانی را به تصویر کشیده است. بینش عمیق، دوستی با فرزندان در کنار وظیفه مهم مادری و چونان معلمی دلسوز آموختن باورهای اعتقادی و مسائل مربوط به همسرداری و آداب معاشرت با دیگران ازجمله ویژگی‌های خاص این بانو است.*

امیرالمؤمنین علیه‌السلام که فاتح خیبر بودند و در شجاعت و دلاوری زبانزد عرب، این ویژگی‌های شخصی خودشان را برای تربیت نسلی دلیر و شجاع کافی نمی‌دانستند، زیرا نسل شجاع در دامن مادری شجاع پرورش می‌یابد و محصول آن می‌شود چهار شهید که یکی قمر بنی‌هاشم است و سه برادر دیگر ستارگان اطراف این ماه هستند.

همان‌گونه که ام‌ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‎‌علیها به‌طریق‌اولی واجد چنین صفاتی بودند و شجره طیبه امامت از وجود ایشان منشأ می‌گیرد.

شجاعت برخلاف تصورات فرهنگی اشتباه ما، از ویژگی‌های زن تراز مسلمان است و محصول وجود چنین مادرانی است که دلیرمردان تمام اعصار تربیت می‌شوند.

.

پ.ن: این صفات و ویژگی‌ها در کدام‌یک از معیارهای ازدواج جوانان ما ظهور و بروز دارد؟

پ.ن 2: این سخنرانی حجت الاسلام پناهیان با موضوع این مطلب مرتبط است: تأثیر نیت مادر در سرنوشت معنوی فرزند


* تعبیر رؤیای صادقه فاطمه کلابیه/ ام‌البنین(س) اولین برپا کننده عزای حسینی(ع)

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی